IMSE™-osan automatisoitua massatuotantoa esitellään K 2019-messuilla

IMSE™-osan automatisoitua massatuotantoa esitellään K 2019-messuilla

OULU, SUOMI (8. lokakuuta 2019) – TactoTek on tänään julkistanut Arburgin järjestävän muoviin valetun rakenteellisen elektroniikan (IMSE™) osien tuotantonäytöksen osastollaan (halli 13, ständi A 13) K 2019-messuilla. K 2019 on maailman merkittävin muovialan tapahtuma, joka järjestetään Düsseldorfissa Saksassa 16.-23.10.2019.

TactoTekin patentoimassa IMSE-teknologiassa painettu elektroniikka ja erilaiset komponentit integroidaan ruiskuvaletun kolmiulotteisen rakenteen sisään, luoden ohuita, saumattomia, elektronisia ja kustannustehokkaita älykkäitä rakenteita. Yritys lisensioi IMSE-teknologiaa valmistajille, jotka massatuottavat ja suunnittelevat osia asiakkailleen.

K 2019-messuilla tuotettava IMSE-osa sisältää valetun mikropiirin, kosketussäätimiä ja LED-valaistuksen, valettuna polykarbonaattiin edistyksellisessä muottivaluprosessissa (FIM). Valmis osa on 3,5mm paksu ja painaa vain 49 grammaa. Osassa on käytetty usean TactoTekin teknologiakumppanin materiaaleja, kuten DuPontin johtavia musteita ja Cypressin kosketussäätimiä. IMSE-osia valmistetaan messujen aikana useita tuhansia kappaleita.

Automatisoitu IMSE-tuotantonäytös rakentuu Arburgin sähköisen Allrounder 470A-ruiskuvalukoneen ympärille.  Prosessissa käytetään moniakselista FPT-robottia, Kiki -tartunta- ja paikoitusasemaa, Motan-materiaalikuivaajaa, Dr. Eschrich -kalvonpuhdistusasemaa, MFP-kuljetinta palettiasemalla kappaleiden ja kalvon käsittelyyn, Söhner-paletteja sekä Regloplast-lämmönsäätely-yksikköä.

”IMSE sopii massatuotantoon monista syistä: IMSE-osia voidaan tuottaa käyttämällä tavallista laitteistoa ja automatiikkaa sekä saatavilla olevia materiaaleja, jotka on TactoTekin toimesta validoitu IMSE-käyttöön sopiviksi. Tuotannon saannon korkea taso mahdollistaa kustannustehokkaan massavalmistuksen,” kommentoi TactoTekin tuotantojohtaja Marko Suo-Anttila.